muzeu olandez in aer liber, sau o intoarcere in timp cu gust dulce-amarui

in sfarsit, am avut un weekend cu soare, anteriorul a fost cam ploios si am vegetat (din motiv de friguros, ca ploaia nu ne impiedica sa nimic)

am petrecut o zi in Arnhem, intr-un muzeu in aer liber, mai exact Openluchtmuseum

foaaarte frumos, a meritat toti cei 50 de euro cat a fost intrarea pt noi 3, si daca ar mai fi avut rabdare puiul care era rupt de oboseala, am mai fi stat

arata cam asa (pozele nu au nici un filtru si nici nu-s prelucrate, n-am eu rabdarea asta):

1. rnhem_moara

si asa

2.arnhem_lac

ansamblul in sine e intr-un stil caracteristic olandez al lucrului facut cu cap

ai ce face si cu copilasi micuti, si cu copii mai mari

sunt case vechi, oficii postale, labirinturi, oaze educative unde li se pun filmulete si afla diverse din istoria tarii, o tipografie veche unde e un nene care le si demonstreaza ce si cum, o fabricuta de hartie in care chiar se face hartie demonstrativ

pentru copii mai mici (sau mic+ cum e al meu) e un loc de joaca destul de mare

pentru copii mai crescuti oleaca este o mini-ferma, am uitat cum se cheama, unde se exploateaza minorii

6.arnhem_copii la munca

adica au diverse dispozitive de spalat rufe, carat apa, tractor, mulg vaci de lemn (ah, daca ar vedea bunica😀 )

5.arnhem_muls vaca de lemn

intre anumite ore copilasii mai mari pot sa aiba grija si de animalute, e distractiv, al meu a hranit vacile

7.arnhem_hranit vaci

dupa cum spuneam, foarte frumos si dulce cu un usor gust amar

ce expun oamenii astia intr-un muzeu, felul in care se traia aici acum 50 de ani e Romania anului trecut din care am venit eu…

la noi tramvaie din astea inca mai circula, nu-s obiecte de muzeu…

4. arnhem_tramvai

Posta la care mergeam eu in Sectorul 4 anul trecut arata cam tot asa, numai ca un piiic mai mare… aici e de muzeu… offf

paranteza: a propos de Posta, in Olanda nu exista, unele magazine din centre comerciale au si birou postal. saptamana trecuta am trimis un pachet, prima data. nenea foarte amabil si foarte ofticat ca am scris expeditorul, deh, mai mic si mai jos, asa am invatat la scoala. cica nu, se scrie foaaarte mic intr-un colt de pachet, ca altfel ‘the machine that reads can’t decide where to send it”😀 in vreme ce la Posta din Berceni o tanti se misca cu viteza melcului si imi tipareste chitanta la o imprimanta cu ace… incheiat paranteza

3. arnhem_posta

am urcat printr-un labirint intr-o cladire unde aveau copilasii ecrane la care sa se uite cu interviuri luate oamenilor ce au trait in vremurile ‘de muzeu’

poza nu pun, ca e moaca explicita a piciului si n-am voie, dar povestesc ce-am ascultat si vazut

o mamaie antica, cred ca avea 90 de ani la cat de sfrijita era, povestea ce nasol era ca nu aveau apa in casa si buda… bunica mea a murit acum 2 ani, la aproape 90 de ani si abia anul asta casa aceea va avea apa curenta si baie…

m-am bucurat ca sunt unde sunt si ca am facut saltul asta pentru copilul nostru si pentru noi, insa am simtit toata excursia un gust asa, amar, de om sarac din tara saraca…

ah, dar macar porcii sunt la fel, parol

8.arnhem_porc epic

6 responses

  1. Eu iubesc Olanda, poate si pentru ca mi s-a zis ca stra-bunicul era de pe acolo. Am fost acolo in luna de miere, unii spuneau ca va fi plictisitor. Eu m-am simtit super relaxata dupa nebunia londoneza. Acolo m-as muta si maine. Stiu, limba lor nu e usoara, dar daca unii au reusit sa o invete, as face si eu ceva eforturi. Apropo de copii, copiii prietenilor mei Romani stabiliti in Olanda isi invata parintii cum se scrie corect olandeza.

    Apreciază

    1. ooaauu, ai stra-bunic olandez, cat de fain🙂 e frumoasa Olanda, frumoasa si Londra, UK are un farmec specific.noi dupa aproape un an in orasul asta linistit si tara asta calma si zambitoare nu ne-am mai muta intr-o metropola, cred ca imbatranim😀 si noi o sa invatam sa scriem corect odata cu el, asta e, orice se invata pe lumea asta, nimic nu e imposibil

      Apreciază

  2. Hristos a inviat! sarbatoare frumoasa in suflet si viata!

    Si mie imi place ideea olandeza de desacralizare a Postei – si in Be sunt unele servicii de coletarie cu inchiriat prin magazinase si mai ieftine decat Posta mare, ce ofera si carduri si tot. Abia astept sa apara si in Ro asa – o alternativa ieftina la DHL/ Atlasib/Fedex etc – tocmai folosirea a acestor magazinase duce la ridicarea calitatii serviciilor, pt ca angajatul din magazinas isi va da tot interesul sa ne ridice plic/vanda timbru/ridice/dea colet pt ca VOI REVENI!! pe cand angajata de la posta se crede zeu ca oricum o protejeaza jobul la stat si mai ales o protejeaza lipsa concurentei.

    Cat despre satuce si viata de alta data, daca Bucurestiul se compara cu orice capitala europeana, satucele romanesti raman cu 100 de ani in urma satucelor din lumea vestica. Inca 25% din romani nu au canalizare (apa, toaleta) si asta le face viata dificila; inca sunt sate neelectrificate. Si am auzit belgieni ce se duc sa faca ….turism agrar in romania – sa doarma intr-o casuta de lemn ca alta data!

    Apreciază

    1. Adevarat a inviat! multumesc, sarbatoare frumoasa si tie!
      cred totusi ca si in Ro se schimba lucrurile in bine, eu am plecat scarbita si uneori pun totul intr-o singura oala si gata. mai este insa mult de schimbat la mentalitate

      haha, cu satucele da, imi amintesc intr-o vacanta la Viscri (patrimoniu UNESCO, unde are printul Charles niste proprietati) am cautat mult de tot o pensiune sa avem apa calda si incalzire in aprilie. am gasit, gazdele foarte de treaba ne povesteau ca au turisti in mare parte straini carora asta le place, sa vina intr-o casa veche, sa mearga la toaleta in curte si sa se spele in lighean :)))
      well, ca turism da, dar eu cand imi amintesc cele cateva zile de vacanta la bunica din articol si mersul la buda din fundul curtii noaptea… nu mi le amintesc cu mare placere :))

      Apreciază

      1. eu am crescut la tara si mi se parea normal cu mersul la toaleta in fundul curtii, dar acum nu stiu daca as mai vrea sa fac asta in conditiile in care noaptea sunt sub 0 gr acolo din octombrie in martie :)))))

        Pe de alta parte, un barbat harnic si ingenios poate face o baie asociata unei case (fosa, bazin de apa si hidrofor, boiler pt incalzit apa pe lemne sau electric) – astfel incat si la tara se poate obtine confortul minim.

        Apreciază

      2. sigur ca se poate, dar la nivelul veniturilor din ro inca este foarte scump, cu tot omul gospodar. stiu ca ai mei nu si-au permis, cu creionul pe hartie tot ii ajungea niste mii de lei pe care n-aveau de unde-i scoate. abia anul asta, cand s-au hotarat sa pastreze casa ca le place sa gradinareasca and stuff si au vandut niste pamant se pot apuca de asa ceva. fantana de sapat +hidrofor te poate ajunge si cateva mii de euro, pt ca nu stii cat de adanc vor da de apa si ce intarituri trebuie-verificat pe pielea socrilor mei, unde au dat de apa f f f adanc, i-a costat de i-a rupt
        la bunicii ceilalti, ceva mai avuti dar si mai gospodari, aveau apa in curte, de la reteaua satului. bunicul facuse un sistem de boiler cu incalzire solara, vara faceai dus in curtea interioara. baia era tot in curte, dar ii facuse cu apa si un fel de fosa septica, si adaugase dupa si un fel de incalzire, nu stiu ce si cum, dar era chiar ok, mie imi placeau vacantele acolo mult

        Apreciază

Lasă un răspuns

