spasmul hohotului de plans

Am gasit de curand un biletel de la pediatrul de la cresa prin care ni se spunea ca Baietzel are spasmul hohotului de plans prea pronuntat si una din cauze ar putea fi anemia, sugerandu-ne sa-i facem analizele.

Habar n-aveam ce e spasmul hohotului de plans pana n-am citit biletul si m-am apucat de cautat…

Baietzel boceste cand este obligat sa faca ceva impotriva vointei lui de cand il stiu, eu insami ma enervez pana la sufocare cand ma obliga cineva sa fac ceva, deci nu mi s-a parut niciodata nimic deosebit.  Cu atat mai putin ca se cheama spasmul hohotului de plans…

Problema a venit cand am inceput sa ma informez… avand mai multi pediatri in jurul meu, parerile au fost, in ordinea primirii lor:

1. poate fi anemie

2. poate fi o problema psihica, sa-l duci la psihiatru de copii (!!!!)

3. poate fi lipsa de calciu

Ca de obicei, desi am cerut pareri intre apropiati, am mers pe mana pediatrului de la clinica unde am nascut, si la care mergem de cand avea Baietzel o saptamana. Prea multe detalii nu mi-a dat sa ma lamureasca, dar mesajul ei a fost:

1. la psihiatru sa mearga cine v-a trimis cu el, n-are ce sa caute un copil de 1 an si 2 luni la psihiatru/psiholog atata timp cat nu are alte semne/comportamente

2. spasmul hohotului de plans e normal, insa uneori se suspicioneaza lipsa de calciu, asa ca nu ar strica sa-i facem, o data pe an, analize complete. Which we did.

Buuunn, deci copilul n-are nimic, noi nu suntem parinti rai, eu m-am apucat sa caut pe net.

Am gasit f putine informatii, asa ca sper sa fie de ajutor concluziile de mai jos la care am ajuns dupa mult frunzarit:

– Spasmul hohotului de plans in general se manifesta prin oprirea respiratiei pentru cateva secunde, dupa care urmeaza bocetul. Este de mai multe tipuri, se poate ajunge pana la pierderea cunostintei.

In cazul nostru este ‘forma albastra’, pe scurt, boceste pana se albastreste🙂 (fara pierdut cunostinta/lesinat). Se pare ca in cazul formei albastre factorii declansatori sunt dezamagirea, frustrarea si exprimarea furiei.

-din punct de vedere neurologic, spasmul hohotului de plans nu prezinta pericol. Totusi, trebuie verificat cu medicul pentru a fi eliminate posibile afectiuni medicale – noi am facut un set complet de analize, dupa cum am scris mai sus

-debuteaza de regula in al doilea an de viata, perioada in care se acutizeaza anxietatea de separare, autonomia copilului creste; se pare ca exista o legatura intre trairile copilului si ale mamei/parintilor (de ex. teama mamei de independenta crescanda a copilului, de separare, se reflecta in comportamentul ei si e perceputa si preluata de copil)

-dispare de la sine de regula pana la varsta de 4 ani, si aproape intotdeauna pana la 7-8 ani

– e de obicei reactia la frustrare, durere sau pierdere, si e un mod prin care copilul isi exprima aceste sentimente; practic, copilul isi manifesta fizic sentimentele, pentru ca nu cunoaste alt mod de exprimare

-poate fi si nevoia (neconstientizata) de a controla pe ceilalti si de a-si controla propriul mediu afectiv si relational

Solutii:

– reducerea factorilor declansatori in masura posibilului (de ex: noi stim ca daca a pus stapanire pe un obiect, iese cu racnete albastre daca i-l iei, motiv pt care anticipam mereu, daca sunt obiecte pe care nu trebuie sa puna mana, nu il lasam sa ajunga cu ele in mana, daca a ajuns cu ele in mana, il supraveghem pana se plictiseste/ii distragem atentia si le subtilizam :))

-minimizarea separarii de parinti si evitarea separarilor pe care copilul le percepe ca fiind amenintari (lasatul cu saptamanile la bunici, etc)

… si cam atat, nu prea ai ce sa faci, decat sa astepti sa creasca si sa ii treaca…😀 si sa iti controlezi reactiile astfel incat sa nu-l lasi sa te manipuleze, pentru ca astfel va ajunge sa produca crize in mod intentionat ca sa obtina ce vrea

eu una, m-am linistit, desi dupa atata tevatura am ajuns fix in punctul de unde am plecat:

Copilul meu boceste pana se albastreste cand se oftica, si eu as face la fel in locul lui, deci unde e problema?😀😀

4 responses

  1. uof, tare greu…. manifestari diferite de la copil la copil… in cele mai multe cazur, rabdarea le rezolva pe toate…..😉

    Apreciază

  2. Si Calin al meu, ieri mi-a facut o criza ca nu l-am lasat la tomberonul de gunoi. Mentionez ca are 1 an si fix 1 luna..si mi-a lesinat aproape in brate..m-am speriat ingrozitor..este cumplit…ma voi duce sa fac un set de analize..

    Apreciază

  3. Adela, eu tind sa cred ca e un comportament normal de copil… insa cand doi oameni iti zic ca esti beat, te duci si te culci :)) noi am vorbit si cu un psiholog care ne-a asigurat ca desi se sperie multe mame, nu e nimic grav; maine mergem la o sedinta, sa vedem ce ne zice dupa ce ne analizeaza… tare mi se pare ca sunt bani aruncati pe fereastra, dar asta e… o sa actualizez cu rezultatele

    Apreciază

  4. update-ul promis: psihologul ne-a intrebat toate cele, s-a uitat cum interactioneaza, etc, concluzia a fost ca e normal, singura recomandare a fost sa nu-l mai protejez de situatiile care provoaca spasmul hohotului de plans (in cazul lui, frustrarea), pt crize a zis sa incerc sa-i dau pe buze cu zeama de lamaie cand il apuca, cica se formeaza un reflex conditionat pt ca nu-i place, nu mai face😀 (asta stiam si eu de pe net, dar mi s-a parut o chestie empirica)
    rezultatele la analize: perfecte; calciu, magneziu, fier, etc, toate in limite normale
    Buuun, deci am avut dreptate! Inca o data!

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

